Vem vinner USA-valet (och spelar det någon roll)?

Barack Obama (Demokrat) och Mitt Romney (Republikan) står mot varandra i en valrörelse som ser ut att kunna bli väldigt jämn. Vem vinner och har det egentligen någon betydelse? För fyra år sedan var Obamas paroll ”change”, men trots det är det inte mycket som ändrats.

För mig handlar valet endast om på vilket sätt befolkningen önskar få sin frihet ytterligare inskränkt. Obama vill öka statens ekonomiska styrning och gå med dammsugaren i folkets plånböcker. Romney vill begränsa människors livsval genom tvinga dem att leva efter hans till stor del religiösa värderingar. Är det inte lite ironiskt att i landet med en av världens starkaste och mest frihetliga konstitution utmärker sig de överlägset största partierna främst genom att de vill torka sig i rumpan med varsin del av den?

Det liberala partiet (Libertarian) missgynnas tyvärr dels av systemet med ”Winner takes it all” där ingen vill ”kasta bort” sin röst, och dels av det demokratiska systemet, där en grupps kandidat får makten över alla individer i landet. Det leder i stort sett alltid till att den vinnande gruppen skaffar sig fördelar på den andra gruppens bekostnad, samt pådyvlar dem sina värderingar.

Trots detta kan jag inte låta bli att tycka att valet märkligt nog är lite spännande. Jag kommer troligen halka ner i soffan framför valvakan och lyssna på den ena undersökningen efter den andre. Troligen lider jag av samma sak som de som följer långa sportsändningar på TV – Det har egentligen ingen större långsiktig betydelse vem som vinner, men det är ändå kul att titta på.

Jag tänkte våga mig på att tippa utgången av valet, trots att jag är medveten om att det säkraste sättet att vinna på spel är att välja tvärt emot vad jag valt. För att ha bästa förutsättningar räcker det inte med att sätta upp fingret och försöka avläsa opinionen. Eftersom varje stat har olika antal elektorer behöver jag försöka gissa resultatet i varje enskild stat. Totalt finns 538 st och man behöver 270 för att vinna.

Jag tror att Obama segrar i valet, men inte med dundrande marginal som många andra svenska tyckare verkar tro. Det behövs inte många missar för att nästa President ska heta Romney. Nedan ser ni vilket resultat jag gissar på. Om vi tar bort de två stater jag känner mig mest tveksam på får Demokraterna: 257 och Republikanerna 234. Gissar vi sedan att de pyttesmå försprången håller i sig får republikanerna Florida 29 och demokraterna Ohio 18. Det skulle i så fall resultera i siffrorna: 275 för Demokraterna mot 263 för Republikanerna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om vi börjar med att räkna de säkra staterna där opinionsundersökningarna visar på klar seger och där det finns en stabil historia av att rösta på en part, kommer vi fram till följande:

Demokraterna segrar med största sannolikhet i:
Californien 55
Delaware 3
Hawaii 4
Illinois 20
Maryland 10
Massachusetts 11
New York 29
Rhode Island 4
Vermont 3
Washington 12
Washington DC 3

Totalt blir det 154 och vi saknar därför 116

Republikanerna segrar med största sannolikhet i:
Alabama 9
Alaska 3
Arkansas 6
Idaho 4
Kansas 6
Kentucky 8
Lousiana 8
Mississippi 6
Nebraska 5
North dakota 3
Oklahoma 7
Tennesee 11
Texas 38
Utah 6
West Virgina 5
Wyoming 3

Totalt har då Republikanerna 128 och saknar 142

Vi har 258 kvar att fördela. Nästa steg är att lägga till de stater där opnionsundersökningarna visar på ett övertag för en part eller historien pekar på vinst för en part :

Demokraterna segrar troligtvis i:
Connecticut 7 – Brukar vara Dem.
Main 4 – Brukar vara Dem.
Minnesota 10 – Dem. har vunnit starkt de senaste 3 åren
New Jersey 14- Vanligtvis ett starkt fäste.
New Mexico 5- Brukar vara jämn, men undersökningarna pekar mot Dem. Dock tveksam, brasklapp!
Oregon 7 – Ganska starkt fäste

Totalt har då demokraterna 201 och saknar 69

Republikanerna segrar troligtvis i:
Georgia 16 – Brukar vara Rep.
Indiana 11 – Med undantag för sista valet brukar det vara Rep.
Missouri 10 – Jämn stat med lite övervikt för Rep + undersökning stödjer.
Montana 3- Brukar vara starkt Rep.
South Carolina 9 – Stark fäste
South dakota 3 – Starkt fäste
Arizona 11 – Troligen Rep. men jag lägger in en brasklapp då de svänger mycket.

Totalt har då Republikanerna 191 och saknar 79

Vi har nu 148 kvar att fördela och tittar nu på om vi kan spå lite i de jämna staterna.

Jämna stater med historisk övervikt åt något håll
—————–
Michigan 16- Normalt Dem. De har vunnit de sista 3 gångerna.
Pennsylvania 20 – Brukar vara övervikt för Dem.
North Carolina 15 – Traditionellt brukar Rep. vinna. Det var lika förra gången men då gällde speciella omständigheter.

Demokraterna har nu 237 och saknar 33, mot Republikanernas 206 där de saknar 64.

Jämna där vi bortser från senaste valet med en färsk ekonomisk kris.
—————–
New Hampshire 4 – Svår då detta egentligen är en liberal stat. Dem. brukar lyckas lite bättre, de är omgärdade av Dem.-stater, och stormen har precis slagit till i närområdet.- Tippar demokraterna.
Wisconsin 10 – Historiskt lite övervikt för Dem. omgärdad av Dem-stater – tippar Dem.
Iowa 6 – svänger, De är väldigt lika, men Dem. har haft något bättre siffror de senaste 3 valen. Tippar – Dem.
Virgina 13 – Svår: Dem. vann stor seger förra gången men tidigare har den varit Rep.  Stormen gör att många kan sluta upp bakom Obama, men minskat valdeltagande gynnar Rep. – Tippar Rep.
Colorado 9 – Dem. vann förra gången, men tidigare val har Rep. tagit hem segern- Tippar Rep.
Nevada 6 – Mycket svår. Har ändrat mig flera gånger men nu tror jag på knapp Rep. seger.

Läget är nu att Demokraterna har 257 vilket innebär att det saknas 13. Republikanerna har 234 och saknar 36. Det är två stater kvar och om jag har rätt så ser valet alltså ut att bli väldigt jämnt.

Hugget som stucket vem som vinner.
Florida 29 – Romney leder en aning, men jag tror att Dem. lika gärna skulle kunna ta hem den.
Ohio 18 – Prognosen säger Dem. men jag tror att Rep. trots det har en chans.

För att Obama nu ska vinna krävs att han tar hem en av staterna, Romney behöver ta hem båda. Har jag fel på de som jag tvekat mest på så ger det ytterligare försprång till demokraterna.

Om 7ster

Idérik liberal tänkare som utgår ifrån att alla människor har rätt till sin frihet, liv och egendom, samt att alla ska vara lika inför lagen och lagen ska vara lika för alla. Kan inte inordnas på en s.k. vänster-höger skala. Skriver om allt möjligt, men försöker hålla mig till sådant som inte anses självklart utan kan provocera, väcka debatt och ge nya infallsvinklar.
Det här inlägget postades i Samhälle & Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.