Swedish Insania

Nästan varje dag står det i tidningen om Swedish House Mafia. De genomför nu flera stora utsålda konserter på Friends Arena innan de ska lägga ner. Jag  har inga synpunkter på deras musik, men det är en sak jag har svårt att förstå.

 
När man går och tittar på en konsert så vill man se gruppen eller artisten göra det som de är så bra på – spela olika instrument, sjunga, dansa etc. Man vill uppleva artisten/gruppen live, höra musiken skapas precis framför sig medan den påverkas av stämningen och utbytet mellan artist och publik. Ett riktigt sound som är unikt för just den spelningen, inte en perfekt inspelning. Om en artist istället mimar till färdiginspelad musik eller om en rockgrupp bara låtsas spela på sina instrument till en skiva så skulle de bli utbuade rätt fort även av sina bästa fans.

Om jag har förstått det rätt är detta ändå precis vad Swedish House Mafia gör. De spelar inga instrument och sjunger inte utan är DJ:s som skapar all musik på datorer. Det hade väl kanske kunnat fungera om de skapade musiken live, men vad jag förstår spelar de bara upp färdiginspelat material från början till slut. De trycker på ”play” när konserten börjar och på ”stopp” när den slutar. Under hela tiden där i mellan står de bara på scenen och viftar lite med en arm ibland. Jag kan inte förstå vad poängen är. Hur kan det locka så mycket människor, hur kan det locka en person?

Det är som att en rockgrupp kör både songback och playback, som att gå på teater där de rullar in en TV och man får och få se en inspelad föreställning, eller som en kock som ska laga mat åt dig och sätter in en fryst pizza i micron. Det är saker som du lika gärna kan uppleva hemma (eller på en bio), inget du skulle se fram emot, betala stora pengar för eller lägga ner en massa tid och ork på.

Medan jag skriver detta inser jag att jag låter som en gammal gubbe. Håller jag på att bli gammal, har jag missförstått något, eller vad är det?

Om 7ster

Idérik liberal tänkare som utgår ifrån att alla människor har rätt till sin frihet, liv och egendom, samt att alla ska vara lika inför lagen och lagen ska vara lika för alla. Kan inte inordnas på en s.k. vänster-höger skala. Skriver om allt möjligt, men försöker hålla mig till sådant som inte anses självklart utan kan provocera, väcka debatt och ge nya infallsvinklar.
Det här inlägget postades i Iaktagelser & funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.