Att välja rätt eller att inte välja fel

Jag har alltid haft svårt att välja mellan olika alternativ och som barn kunde det vara ganska jobbigt. Det var inte för att jag var kräsen, utan för att jag hade svårt att välja bort alternativ. För så här i efterhand har jag förstått att det var just det jag gjorde. Jag valde inte något, jag valde bort allt annat.

En sådan enkel sak som att välja glass var en riktig pers. Första valet var om jag skulle köpa vanlig pinnglass, isglass, strut, mjukglass eller kulglass. Färdigförpackad glass är mindre och inte lika smakfull så då blev det oftast kulglass eller mjukglass. Om jag valde kulglass kom nästa val, vilka smaker skulle jag välja, det fanns säkert 15 sorter. Vanilj är tråkig, så den går bort, vanlig chokladglass brukar inte vara så god, en till bort. o.s.v. Eller ska jag kanske ta mjukglass? Där finns bara en smak, men då ska man välja en av 15 olika sorters strössel eller topping. Ska jag sedan ha strut, rån eller bägare?

Efter att ha velat länge i kön stod jag plötsligt längst fram och förväntades lägga fram min beställning. Resultatet blev oftast en specialare där man fick 3 kulor, mjukglass, topping, strössel och chokladbit. Magen blev mätt och plånboken blev tom, men det var gott och man behövde inte ångra sitt val efteråt. Men det är ju inte alltid möjligt att få allt, oftast stod valet mellan olika alternativ som inte gick att förena.

Idag har jag lättare för att välja, men detta ”val-handikapp” märks fortfarande. Jag vill inte välja fel. Jag vill inte i efterhand ångra ett val som inte går att backa. Därför blir det ofta kraftig nördvarning på lösningen. Säg att jag ska köpa en teknikpryl som GPS, telefon, TV eller liknande. Då måste det föregås av en ingående utredning. Där har vi:

1. Grovgallringen där jag utgår ifrån alla produkter på marknaden och rensar bort de som jag absolut inte kan tänka mig då de är för dyra, uppenbart dåliga, för liten skärm etc. (tack Prisjakt för att ni sparar ca ett dygn åt mig). Efter det kanske jag sitter med 20 alternativ och går vidare till…

2. Översikten där jag skriver in alla produkterna på varsin rad i ett Excelark och fyller i alla specifikationer av intresse som jag kan hitta. Sedan markerar jag rutorna i olika färger och nyanser för att lätt kunna se hur bra eller dålig varje produkt är på detta område och går över till….

3. Jämförelsen där jag tar bort de produkter som har allt för många dåliga färgmarkeringar. Men det är inte bara att räkna färgrutor. Funktionerna är olika mycket värda och resultatet måste därför viktas. När denna process är klar finns kanske 7 produkter kvar och det är dags att…

4. Ta in expertis. Funktioner i all ära, men det finns ju andra saker att ta ställning till också. Hur fungerar produkterna i praktiken, användarvänlighet, uppdateringsmöjligheter, känsla, finns det bra leverantörer, support etc? Googlingen påbörjas efter recensioner. Jag kollar prisjakt, pricerunner, Råd & rön, Smartson, tidningar som M3 etc, och om det inte finns tillräckligt får man ge sig på de utlänska recensionerna. Även resultaten från detta skrivs in i Exceldokumentet,  ytterligare 4 kan strykas och sedan över till….

5. Rangordningen. Vilken vill jag helst ha, vilken är nummer två etc. Detta måste sedan sättas i relation till priset och tillgängligheten. Produkten är äntligen vald, men då dyker ett nytt val upp…

6. Leverantör: Vilka har bäst pris, snabbast leverans, bäst service och är folk mest nöjda med? Där är smidigast att välja mellan de man handlat från tidigare som fungerar, men innan jag trycker på köpknappen dyker en tanke upp…. Tänk om jag missat något som gör att jag väljer fel produkt? Därför blir det en….

7. Kontroll där man ibland kan gå enda tillbaka till punkt 1 för att för säkerhets skull ta ett varv till.

Samma grundlighet gäller valet av elbolag. Jag skriver in alla data som te.x. priser, förbrukning, sätter upp formler, beräknar den reella månadskostnaden, ritar upp diagram och ser vad som händer om jag ändrar vissa parametrar.

Trots att det är jobbigt att välja, skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan val.

Jag minns när Sanna köpte vår ”platt-tv” i födelsedagspresent till mig. Jag var visserligen tacksam, men också halvt förstörd för att jag inte hade kontroll. Hade hon haft tur och köpt den bästa för oss eller måste jag leva med att vi sitter med ”fel” TV? Jag visste ju att hon knappast gått igenom samma procedur.

Där kommer också problemet lite med vad man värderar. Ni kan ju läsa ovan hur jag resonerar. Min fru utgår troligen mer från faktorer som ”är den snygg”, ”passar den in” ”hur mycket sladdar är det” etc. De är med andra ord som upplagt för problem. Som tur är har de växt fram en tyst överenskommelse om att jag väljer denna typ av produkter och hon protesterar om det är allt för illa. Sedan gör vi tvärt om med andra saker.

Vår gamla ”platt-tv” som inte är särskilt platt har hängt med ett bra tag och frågan är hur länge till den håller, men att sätta igång projektet att hitta en någon som uppfyller alla krav blir ett rejält projekt. Jag har sonderat terrängen i flera år, men ännu inte hittat någon som jag är helt nöjd med och hoppas därför på att det snart kommer en ny som passar mig bättre. Jag vill ju inte välja fel.

Samma sak gäller även större saker som bilar, den nya lokalen som vi letar åt jobbet (och har gjort i flera år), men även andra val som valet av vårdcentral, försäkringar etc.

Ibland kan man fundera på hur mycket jag skulle ha sparat på att lägga denna tid på att göra något produktivt istället för att jaga det mest optimala alternativet. Vissa saker som jag borde skaffat har jag skjutit på eftersom jag inte har tid eller ork att göra valet. Jag har därför lovat mig själv att försöka släppa lite på mindre viktiga områden. Det kanske räcker att landa på ett av de bästa alternativen, för att så småningom undvika de sämsta gällande de mindre viktiga valen.

Alla val kan vara en börda, men är i många fall lite roligt så länge jag slipper tidspressen. Framförallt har jag bara mig själv att skylla om jag väljer fel istället för att vara sur på någon annan. Den eventuella ”ångest” jag har för att jag inte valt det bästa alternativet är nog ändå betydligt mindre än den jag får om någon annan valt åt mig.

Samtidigt är det just att välja bort, som många gånger är det viktiga. Det gör inte så mycket om jag inte väljer den bästa datorn eller den bästa vårdcentralen, däremot är det otroligt viktigt att kunna välja bort något som jag provat och som inte fungerar eller som jag inte har förtroende för. Man saknar inte friheten förrän man är utan den.

Om 7ster

Idérik liberal tänkare som utgår ifrån att alla människor har rätt till sin frihet, liv och egendom, samt att alla ska vara lika inför lagen och lagen ska vara lika för alla. Kan inte inordnas på en s.k. vänster-höger skala. Skriver om allt möjligt, men försöker hålla mig till sådant som inte anses självklart utan kan provocera, väcka debatt och ge nya infallsvinklar.
Det här inlägget postades i Personligt & vardag och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.